Energiankulutuksessa on otettava huomioon lisääntyvä sähkön tarve
Talotekniikkaliitto antoi Työ- ja elinkeinoministeriölle lausunnon koskien hallituksen esitystä energiatehokkuuslain muuttamisesta. Lakimuutos on osa EU:n energiatehokkuusdirektiivin kansallista toimeenpanoa.
Lakimuutoksella lisätään energiatehokkuuteen liittyvää seurantaa, valvontaa ja raportointia. Talotekniikka-ala on energiatehokkuuden kehittämisessä merkittävässä roolissa osana rakennusalaa. Esimerkiksi talotekniikan osuus rakentamisen hiilijalanjäljestä on rakennuksen käytön aikana 95 prosenttia.
Hallituksen esityksen mukaan energiatehokkuusdirektiivin pääosin ohjeistukseen, neuvontaan, valvontaan ja raportointiin liittyvät viranomaistehtävät osoitettaisiin Energiavirastolle, joka on myös vuosittain tilannut asiaan liittyvää työtä Motivalta sekä alueellisilta energianeuvojilta. Talotekniikkaliitto ehdottaa energiatehokkuutta edistävien alojen toimialajärjestöjä energiatehokkuusdirektiiviin liittyvän neuvonnan yhteistyökumppaneiksi.
Talotekniikkaliitto huomauttaa, että EU:n ilmastotavoitteen saavuttaminen edellyttää käytännössä suomalaisen teollisuuden sähköistymistä sekä vetytalouteen siirtymistä aloilla, joilla sähköistäminen ei ole mahdollista. Talotekniikkaliitto katsoo, että EU:n energiankulutuksen tavoitteessa on otettava huomioon teollisuuden sähköistymisen ja puhtaan vedyn tuotannon vaatima lisääntyvä sähkön tarve. Fingridin sähköjärjestelmävision mukaan sähkön kulutus Suomessa kasvaa noin seitsemän prosenttia vuodessa aina vuoteen 2035 asti, jonka jälkeen kulutus kiihtyy 11 prosentin vuosittaiseen kasvuun vuoteen 2050 asti.
Ajankohtaista
Talotekniikkaliitto tapasi kansanedustaja Antti Kurvisen
Tutkimus kertoo, että kotitalousvähennys lisää työllisyyttä ja verotuloja
Talotekniikkaliitto tapasi kansanedustajat Jukka Kopran ja Atte Harjanteen
Talotekniikkaliitto oli mukana SDP:n puoluekokouksessa
